Gymnázium, Ul. 17.novembra 1180, Topoľčany

Ochrana spotrebiteľa v EÚ

Dňa 20.7.2004 Európska komisia vydala dokument Ochrana spotrebiteľa v EÚ: Desať hlavných zásad. Dokument stanovuje minimálnu úroveň ochrany spotrebiteľa, ktorú majú mať všetky krajiny EÚ. Jednotlivé krajiny môžu v niektorých prípadoch poskytovať aj vyšší stupeň ochrany.

Desať hlavných zásad

1. KÚPIŤ MOŽNO ČOKOĽVEK A KDEKOĽVEK

- každý má právo nakupovať v ktorejkoľvek krajine bez nároku na platenie colných poplatkov alebo DPH po návrate domov,

- vo všeobecnosti vám úrady vašej krajiny nemôžu brániť doviezť výrobok, ktorý ste si zákonne kúpili v inej krajine EÚ.

2. AK VÝROBOK NEFUNGUJE, POŠLE SA NASPÄŤ

- ak tovar, ktorý sme kúpili, nefunguje (má vady), musia nám ho opraviť alebo vymeniť,

- môžeme tiež žiadať o zľavu alebo úplné vrátenie peňazí.

3. VYSOKÁ ÚROVEŇ BEZPEČNOSTI POTRAVÍN A INÉHO SPOTREBNÉHO TOVARU

- všetky výrobky v Európskej únii musia spĺňať bezpečnostné štandardy, 

- bezpečnosť potravín je založená na zásade, že je nutné pozerať sa na celý „potravinový reťazec¨.

4. VIEM, ČO JEM

- na etikete musia byť uvedené všetky ingrediencie použité pri výrobe potravinového výrobku spolu s informáciou o použitých farbivách, konzervačných látkach a iných chemických prísadách,

- zákony EÚ vyžadujú aj označenie potravín ako organické alebo geneticky modifikované.

5. ZMLUVY BY MALI BYŤ KOREKTNÉ VOČI SPOTREBITEĽOM

- EÚ vás chráni pred podpísaním nekorektných zmluvných podmienok.

6. SPOTREBITELIA NIEKEDY MÔŽU ZMENIŤ NÁZOR

- právo EÚ umožňuje do 7 dní zrušiť zmluvu s podomovým predajcom alebo pri „predaji na diaľku“ (napr. keď vám pošlú tovar, ktorý ste si neobjednali a žiadajú úhradu),

- pri niektorých finančných službách máte na zrušenie zmluvy štrnásť kalendárnych dní.

7. JEDNODUCHŠIE POROVNÁVANIE CIEN

- od supermarketov sa vyžaduje, aby uvádzali „jednotkovú cenu¨ výrobkov, teda koľko stojí kilo alebo liter, aby sa spotrebiteľ ľahšie rozhodoval, ktorý výrobok sa cenovo najlepšie oplatí kúpiť.

8. SPOTREBITEĽOV NEMOŽNO ZAVÁDZAŤ

- reklama, ktorá zavádza alebo klame spotrebiteľov, je zakázaná,

- pôžičkové a úverové spoločnosti vám podľa zákona EÚ musia písomne poskytnúť všetky detaily akejkoľvek dohody o úvere, ktorú s nimi uzavriete.

9. OCHRANA POČAS DOVOLENKY

- ak cestovná kancelária skrachovala, musí zabezpečiť, aby sme sa z dovolenky dostali domov,

- ak dovolenka nezodpovedá tomu, čo sľubovala v katalógu, musí cestovná kancelária ponúknuť zľavu, náhradu a pod.

10. ÚČINNÁ NÁHRADA ŠKODY PRI CEZHRANIČNÝCH SPOROCH

Európska komisia vytvorila sieť Európskych spotrebiteľských centier, ktoré informujú o našich právach pri cezhraničných nákupoch.

Zdroje:
http://www.zss.sk/docs/dokumenty/sk.pdf
http://www.pravaspotrebitela.sk/index.php?page=rights
Kopecká, H. – Muchová, E. 2012. Občianska náuka pre 9. ročník základnej školy a 4. ročník gymnázia s osemročným štúdiom. Bratislava : SPN, 2012, 72 s. ISBN 978-80-10-02295-3
https://www.svps.sk/potraviny/info_ochrana_10_zasad.asp?fbclid=IwAR3iGSumfGd6aTAJiEzNhTFk1khIolknFK_HaVy2hvQybxhFJkaPSew_xVM 
http://www.sbagency.sk/sites/default/files/file/ochranna_spotrebitela.pdf?fbclid=IwAR0mohgJrEgiAiY-o5JH-xo7hZk1ICZ0pZ-hIw_0s3Jkz8rdVrcDrELAZG0 

Dovolíte nám používať cookies?

Cookies sú údaje, ktoré prehliadač ukladá pri prezeraní stránok. Bez nevyhnutných cookies by stránka nefungovala. Analytické pomáhajú zlepšovať obsah nášho webu. Vďaka personalizovaným cookies prispôsobujeme stránku priamo pre vás. Marketingové používame na účely marketingu a cielenie reklám. Váš súhlas je pre nás dôležitý, aby sme vám vedeli ponúknuť čo najlepší obsah.